خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ قیمت‌گذاری دستوری به کجا می‌رسد؟

روز گذشته، مدیرعامل ایران‌خودرو در کنفرانسی با سهامداران، به تشریح برنامه‌های این شرکت پس از واگذاری مدیریت به بخش خصوصی پرداخت. محور اصلی این نشست، موضوع قیمت‌گذاری محصولات، عرضه خودرو در بورس کالا، میزان تولید و نحوه عرضه خودروهای جدید بود.

به گزارش اقتصاد ایران، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها، ادامه قیمت‌گذاری دستوری پس از خصوصی‌سازی است. انتظار می‌رفت پیش از واگذاری مدیریت دولتی، تکلیف این مسئله مشخص شود، اما همچنان دولت در تعیین قیمت خودرو نقش دارد. عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ایران‌خودرو، در این نشست تأکید کرد:
«قیمت خودرو باید متناسب با افزایش قیمت نهاده‌های تولیدی افزایش یابد. در غیر این صورت، اجرای برنامه‌های توسعه‌ای با مشکل مواجه خواهد شد.»

وی همچنین اشاره کرد که با حمایت وزارت صمت، بخشی از شکاف قیمتی جبران شد، اما به دلیل افزایش ۵۰ درصدی نرخ ارز، تولید خودرو مجدداً زیان‌ده شده است.

پیشنهاد خودروسازان: نظارت پسینی بر قیمت‌ها
جمشید ایمانی، قائم‌مقام ایران‌خودرو، پیشنهاد کرد که شورای رقابت و سازمان حمایت، نظارت بر قیمت‌گذاری را به‌صورت پسینی انجام دهند. بر این اساس، خودروسازان هر ماه بر اساس نرخ ارز و تورم، قیمت محصولات را تعیین کنند و مراجع نظارتی در مراحل بعدی کنترل‌های لازم را انجام دهند.

لاتاری خودرو ادامه دارد؟
آقاپور، قائم‌مقام مالی و اقتصادی ایران‌خودرو، اعلام کرد که تا زمانی که اختلاف قیمت کارخانه و بازار وجود داشته باشد، قرعه‌کشی خودرو ادامه خواهد داشت. با این حال، در صورت اصلاح دستورالعمل‌های شورای رقابت، امکان فروش اقساطی برخی خودروها فراهم خواهد شد.

عرضه خودرو در بورس کالا؛ تابع دستور شورای رقابت
در مورد عرضه خودرو در بورس کالا، جمشید ایمانی تأکید کرد که ایران‌خودرو مطابق دستورالعمل شورای رقابت عمل می‌کند. هرچند شورای رقابت از مخالفان عرضه خودرو در بورس است، اما در هفته گذشته، ۳۷۰ دستگاه وانت آریسان در بورس کالا عرضه شد و قرار است تا پایان سال، عرضه مجددی انجام شود.

افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌ها
پیرمحمدی در ادامه به برنامه‌های کاهش هزینه و افزایش کیفیت اشاره کرد و گفت:
«با مذاکره با تأمین‌کنندگان خارجی و تغییر در منابع تأمین قطعات، موفق به کاهش ۲۵ میلیون دلاری هزینه‌ها شدیم که تأثیر مثبتی در تولید خواهد داشت.»

تولید خودروهای هیبریدی در دستور کار
یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ایران‌خودرو، توسعه خودروهای هیبریدی برای کاهش مصرف سوخت است. پیرمحمدی اعلام کرد:
«برنامه‌ریزی شده که تا پایان سال آینده، تولید خودروهای هیبریدی آغاز شود. این محصولات تا ۳۵ درصد مصرف سوخت کمتری خواهند داشت.»

جمع‌بندی
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو، مسائل و چالش‌های جدیدی را در زمینه قیمت‌گذاری، عرضه خودرو در بورس و توسعه محصولات ایجاد کرده است. افزایش نرخ ارز و بالا رفتن هزینه‌های تولید، فشار زیادی بر خودروسازان وارد کرده و درخواست افزایش قیمت‌ها از سوی این شرکت به شورای رقابت ارائه شده است. از سوی دیگر، ایران‌خودرو در تلاش است با کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت و تولید خودروهای هیبریدی، جایگاه خود را در بازار تقویت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا