مرز نیمروز قفل شد؛ راننده‌های ایرانی و عراقی در صف گرسنگی

تعدادی از راننده‌های ایرانی و عراقی هفته‌ها است که در مرز ایران و افغانستان و در پارکینگ نیمروز بلاتکلیف رها شده‌اند. حالا با افزایش ابهام در مورد سرنوشت این راننده‌ها آنها نگران گرسنگی و خطرهای آینده هستند.

به گزارش اقتصاد ایران؛ صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای یکی از مهم‌ترین ارکان اقتصاد کشور به شمار می‌رود؛ صنعتی که بخش عمده‌ای از بار جابه‌جایی کالا و سوخت را بر دوش دارد و هزاران راننده ایرانی در دل جاده‌ها، شب و روز برای حرکت چرخه اقتصادی تلاش می‌کنند. با این حال، طی سال‌های اخیر رانندگان کامیون با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم کرده‌اند؛ مشکلاتی که از یک‌سو به مسایل صنفی و از سوی دیگر به چالش‌های ساختاری و منطقه‌ای بازمی‌گردد. از نبود بیمه و خدمات رفاهی کافی گرفته تا فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل، افزایش مداوم هزینه‌های جانبی، ناامنی در برخی مسیرهای بین‌المللی و بی‌ثباتی در بازار سوخت و بار، همگی فشار مضاعفی بر این قشر زحمتکش وارد کرده‌اند. اعتراضات صنفی پراکنده در سال‌های اخیر، بازتابی از همین مشکلات انباشته بوده که اغلب بدون راه‌حل پایدار باقی مانده است. در کنار این مسایل، تحولات سیاسی و اقتصادی در منطقه، به‌ویژه در مرزهای شرقی کشور، بار دیگر شرایط دشواری را برای رانندگان به وجود آورده است. توقف طولانی‌مدت صدها کامیون ایرانی در مرز افغانستان تازه‌ترین نمونه از بحرانی است که نه‌تنها امنیت شغلی رانندگان را تهدید می‌کند، بلکه خانواده‌های آنان را نیز درگیر اضطراب و فشار معیشتی کرده است. بعد از گذشت چند روز بحران توقف صدها کامیون ایرانی در مرزهای افغانستان همچنان ادامه دارد البته این اولین بار نیست که حکومت افغانستان برای راننده‌ها چالش آفرینی می‌کند. رانندگان در شرایطی بسیار دشوار، بدون امکانات اولیه، روزهای سختی را پشت‌سر می‌گذارند و از اینکه چرا کسی جوابگو نیست شکایت دارند. در همین مورد با در گفت‌وگویی که با یکی از رانندگان گرفتار در منطقه «نیمروز» افغانستان داشتیم، آخرین وضعیت راننده‌ها را بررسی کردیم.

شرایط در حال وخیم شدن است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا