
محصولات دریایی وارد مرز های ایران می شود
در سهماهه نخست سال ۱۴۰۴، بنادر ایران با تخلیه و بارگیری ۵۳ میلیون تن کالا و عملیات کانتینری معادل ۷۵۰ هزار TEU، به رشد قابل توجهی در بخش حملونقل دریایی دست یافتند که نشاندهنده ظرفیتهای بالقوه بنادر کشور در تجارت بینالمللی است
به گزارش اقتصاد ایران، به نقل از بنادر مالکیتی و حاکمیتی ایران در سهماهه نخست سال ۱۴۰۴، با تخلیه و بارگیری ۵۳ میلیون تن کالا از جمله ۳۴ میلیون تن کالاهای غیرنفتی و ۱۹ میلیون تن کالاهای نفتی، به عملکرد مثبتی در عرصه حمل و نقل دریایی دست یافتند. این آمار نشاندهنده رشد در فعالیتهای بندری کشور است که به ویژه در بخش عملیات کانتینری با تخلیه و بارگیری ۷۵۰ هزار TEU (به هر واحد کانتینری ۲۰ فوتی، یک TEU گفته میشود) به ثبت رسید.
به گفته کریم نائینی، کارشناس حملونقل و ترانزیت، با توجه به آن که با کانتینرها کالاهای باارزش جابهجا میشوند، میتوان نتیجه گرفت که کالاهای ورودی و خروجی کشورمان به لحاظ ارزشی رشد پیدا کرده و اگر بتوانیم سهم صادرات و ترانزیت کالاهای کانتینری راا افزایش دهیم، در تجارت خارجی سهم پررنگتری خواهیم داشت.در این دوره، میزان تخلیه کالاهای غیرنفتی معادل ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن و کالاهای نفتی معادل ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بود.
دسترسی به آبهای آزاد از طریق خلیج فارس و دریای عمان، فرصتی مناسب برای تعامل با بازارهای جهانی و منطقهای فراهم کرده است.از طرفی حوضه های دریایی خزر، سیاه و مدیترانه در پیرامون کشور قرار دارند که وزن ژئوپلیتیکی (جغراسیاسی) کشور را ارتقا بخشیدهاند.
به گفته مهدی باقری، کارشناس حملونقل، توسعه زیرساختهای بندری و ارتقای بهرهوری در این حوزه، از جمله عوامل حیاتی برای رشد اقتصادی و توسعه پایدار کشور به شمار میرود. به این ترتیب، بنادر ایران نه تنها در مدیریت جریان کالا، بلکه در تسهیل تجارت و تبادل فرهنگی در سطح جهانی، نقشی اساسی ایفا میکنند.
همچنین، مجموع بارگیری کالاهای غیرنفتی به ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن و کالاهای نفتی به ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید. این عملکرد، بیانگر توانمندی بنادر ایران به عنوان دروازههای تجارت بینالمللی و کانونهای ترانزیت محمولههای جهانی است.با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران در تقاطع کریدورهای تجاری شرق-غرب و شمال-جنوب، ایران قادر است به یک بازیگر کلیدی در زنجیره تأمین جهانی تبدیل شود.



