خط هفت مترو تهران پاییز امسال پررفت‌وآمدتر می‌شود

شهردار تهران اعلام کرد: با بهره‌برداری از بخش پایانی خط ۷ مترو طی یک ماه و نیم آینده، زمان حرکت قطارها در این خط از ۱۵ دقیقه به کمتر از ۸ دقیقه کاهش خواهد یافت.

به گزارش اقتصاد ایران؛ علیرضا زاکانی در جریان بازدید از تست گرم بخش پایانی خط ۷ و همچنین افتتاح ورودی دوم ایستگاه آهنگ، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پاییز امسال شاهد افتتاح بخش نهایی خط ۷ خواهیم بود. امروز تست گرم مسیری به طول ۵.۲ کیلومتر، از ایستگاه آهنگ تا بسیج انجام شد. در این مسیر، خط تک‌مسیره به دوخط رفت و برگشت تبدیل شده و همچنین مسیر دوخطی بسیج تا تختی نیز تحت آزمایش قرار گرفت.

زاکانی افزود: ایستگاه تختی نیز در حال تکمیل است و پیش‌بینی می‌شود حداکثر تا یک ماه و نیم دیگر آماده بهره‌برداری شود. برای اجرای این پروژه حدود ۱۲۱۰ میلیارد تومان هزینه شده که گام بزرگی در توسعه خط ۷ مترو به شمار می‌آید.

وی با تأکید بر اهمیت این طرح برای بهبود حمل‌ونقل عمومی خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این بخش، فاصله حرکت قطارها در خط ۷ به زیر ۸ دقیقه خواهد رسید.

پایانه بزرگ خط ۷ تا پایان سال آماده می‌شود

شهردار تهران درباره پایانه انتهایی خط ۷ توضیح داد: فاز نخست این پایانه که سه برابر ایستگاه‌های عادی ظرفیت دارد، تا پایان امسال افتتاح خواهد شد و بخش دوم آن سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. این پایانه امکان توقف، تعمیر، بازبینی و پارکینگ برای ۵۸ رام قطار را فراهم می‌کند.

زاکانی با قدردانی از قرارگاه خاتم‌الانبیا به‌عنوان مجری پروژه، از تلاش شبانه‌روزی عوامل خط ۷ تشکر کرد و ادامه داد: از امسال تمرکز اصلی شهرداری بر توسعه خطوط جدید مترو خواهد بود. تکمیل ادامه خط ۶ و آغاز عملیات خطوط ۸، ۹ و ۱۰ در دستور کار قرار گرفته و با همکاری بخش خصوصی و دولتی امسال کلید می‌خورد.

ورود واگن‌های جدید به ناوگان

زاکانی همچنین به حل مشکل مالی قرارداد واردات واگن اشاره کرد و گفت: سهم ۱۵ درصدی که مانع اجرای قرارداد بود، در دولت شهید رئیسی تا حدود ۹.۳۷ درصد برطرف شد و با حمایت دولت فعلی، این رقم به‌طور کامل پرداخت و قرارداد تثبیت شد.

وی افزود: از بهمن‌ماه نخستین سری واگن‌های جدید وارد می‌شود. سهم تهران ۷۹۱ واگن از بسته ۲۰۰۰ واگنی برای ۹ کلان‌شهر کشور است. علاوه بر آن، ۲۸۰ واگن دیگر در مرحله دوم و ۱۱۳ واگن ساخت داخل خریداری شده که مجموع قرارداد را به ۱۱۸۳ واگن می‌رساند. این واگن‌ها به تدریج وارد شبکه خواهند شد و مشکل تأمین مالی وجود ندارد.

تصویب دو خط قطار سبک شهری

شهردار تهران در ادامه از تصویب احداث دو خط قطار سبک شهری در شورای عالی ترافیک خبر داد:

خط اول از پایانه شرق تا میدان آزادی

خط دوم از جنت‌آباد تا لویزان

او دلیل اجرای این طرح را حجم بالای مسافران (بیش از ۶۰۰۰ نفر در ساعت) دانست و افزود: برآورد می‌شود این دو خط بیش از ۸۰۰۰ مسافر در ساعت جابه‌جا کنند، به همین دلیل نیاز به الگوی جدیدی در حمل‌ونقل عمومی احساس می‌شود.

به گفته وی، الگوی قطار سبک شهری برای مسیر شرق – آزادی بررسی شده و امسال قرارداد و واردات آن انجام خواهد شد. شهردار تهران تأکید کرد: در صورت وجود الگوی بهتر، از آن نیز استفاده خواهد شد.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا