
قطعی برق ممنوع شد؟| نسخه ویژه امتحانات برای برق و اینترنت
برای برگزاری امتحانات نهایی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳، اقدامات گستردهای از جمله تضمین برق و اینترنت، طراحی سؤالات استاندارد، تصحیح چندمرحلهای و تولید منابع کمکآموزشی انجام شده است تا عدالت آموزشی حفظ شود.
به گزارش اقتصاد ایران؛ در پایان برگزاری امتحانات نهایی پایههای یازدهم و دوازدهم در سال تحصیلی ۱۴۰۴–۱۴۰۳، آموزشوپرورش از تدارک گستردهای برای
تضمین امنیت و کیفیت فرآیند ارزیابی دانشآموزان خبر داد.
به گفته محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزشوپرورش،
هماهنگیهای لازم با وزارت نیرو، توانیر و وزارت کشور برای جلوگیری از قطعی برق
در حوزههای امتحانی انجام شد و تجهیزات اضطراری در مناطق حساس پیشبینی شد.
همچنین با همکاری وزارت ارتباطات، تقویت اینترنت برای ارسال و دریافت سؤالات و پاسخنامهها در دستور کار قرار گرفت
تا از بروز اختلالات احتمالی جلوگیری شود. این هماهنگیها باعث شد تنها دو مورد قطعی برق گزارش شود که بهسرعت برطرف شد.
طراحی سؤالات براساس استانداردهای آموزشی
زارعی با تأکید بر رعایت اصول استانداردسازی در طراحی سؤالات امتحانات نهایی گفت:
سؤالات با ترتیب شناختی از ساده به دشوار طراحی شدهاند تا برای دانشآموزانی با سطوح آمادگی متفاوت نیز قابل پاسخگویی باشند.
به این ترتیب ابهام در سؤالات کاهش یافته و عدالت آموزشی تقویت میشود.
به گفته وی، هدف اصلی از طراحی این ساختار، ایجاد ادبیات مشترک میان دبیران و دانشآموزان
و همسانسازی سطح آموزشی در مدارس سراسر کشور است.
استفاده از منابع استاندارد و یکنواخت به ارتقای کیفیت ارزیابی کمک کرده و از نوسانات نامتعارف نمرات جلوگیری میکند.
آموزش مکمل برای کاهش شکاف یادگیری
مرکز ارزشیابی آموزشوپرورش در اقدامی گسترده، اقدام به تولید بستههای یادگیری و فیلمهای آموزشی برای تقویت آمادگی دانشآموزان کرده است.
بیش از ۱۳ هزار بسته آموزشی و بیش از دو هزار فیلم توسط ۷۷۳ دبیر منتخب از استانهای تهران،
خراسان رضوی و فارس تهیه شده و در اختیار مدارس قرار گرفته است.
هدف از این بستهها، جبران کاستیهای آموزشی و تقویت فهم مفهومی دروس است.
همچنین این منابع به دانشآموزان مناطق محروم و کمبرخوردار نیز فرصت دسترسی به آموزش کیفی را فراهم میکند تا شکافهای یادگیری کاهش یابد.
تصحیح چندمرحلهای با نظارت دقیق
فرایند تصحیح امتحانات نیز دستخوش اصلاحاتی شده است.
هر برگه امتحانی ابتدا توسط دو مصحح بررسی شد و در صورت مشاهده مغایرت، برگه به مصحح سوم ارجاع داده شد.
به گفته زارعی، در سال گذشته بیش از ۹۰ درصد همبستگی بین تصحیحکنندگان وجود داشته و
راهنمای تصحیح بهگونهای طراحی شده که خلاقیت دانشآموزان را محدود نکند.
همچنین، دانشآموزانی که نسبت به نمره خود اعتراض دارند، میتوانند درخواست بررسی مجدد ارائه دهند،
مشروط بر اینکه مستدل و آگاهانه باشد. این فرآیند، به شفافیت ارزیابی و افزایش اعتماد دانشآموزان و خانوادهها کمک میکند.
یکی از اقدامات تحلیلی مهم آموزشوپرورش، تحلیل نتایج امتحانات سال گذشته و ارسال آن به ۷۰۰ منطقه آموزشی و ۱۳ هزار مدرسه کشور بود.
زارعی تأکید کرد این تحلیلها نه برای رتبهبندی مناطق، ب
لکه برای مقایسه عملکرد هر مدرسه با خود در سالهای گذشته و یافتن مسیر بهبود طراحی شده است.
در برخی مدارس، نمرات کتبی دانشآموزان تا چهار نمره افزایش یافته است که این پیشرفت بدون افزایش منابع یا تجهیزات،
بلکه به دلیل تغییر نگرش آموزشی، برنامهریزی دقیق، مشاورههای هدفمند و همراهسازی خانوادهها محقق شده است.
زارعی در پایان خاطرنشان کرد که همه دستگاههای دخیل در فرایند آموزش و سنجش باید برای برگزاری دقیق،
عادلانه و باکیفیت امتحانات نهایی همکاری کنند. او افزود که برای بهبود نظام آموزشی کشور،
ارزیابیهای جامع و گزارشهای دقیق از عملکرد مدارس و مناطق باید مبنای تصمیمگیری قرار گیرد.
منبع ایسنا



