ماجرای گازوئیل ۳ نرخی به کجا رسید؟/ بالاخره تکلیف روشن شد یا نه؟

رئیس سازمان راهداری اعلام کرد: اجرای گازوئیل سه‌نرخی هنوز نهایی نشده و مشکلات سوخت و بیمه رانندگان تا یک ماه آینده رفع خواهد شد.

به گزارش اقتصاد ایران؛ در پی افزایش نارضایتی رانندگان کامیون در روزهای اخیر، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد که طی ماه‌های گذشته جلسات منظمی با اصناف و تشکل‌های صنفی برگزار شده و بخشی از دغدغه‌ها شناسایی و رفع گردیده است. وی همچنین از تصمیمات مهمی چون توزیع عادلانه بار، به‌روزرسانی نرخ تن‌ـ‌کیلومتر و حل برخی مشکلات مالیاتی خبر داد.

رضا اکبری ادامه داد: یکی از اقدامات مهم، تصمیم‌گیری درباره توزیع عادلانه بار بود که با استقبال رانندگان مواجه شد، همچنین نرخ تن‌ـ‌کیلومتر به‌خلاف روال سال‌های گذشته، دو بار در سال گذشته به‌روزرسانی شد. موضوع مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های حمل‌ونقل نیز با تصویب مجلس حل شد. این جلسات همچنان ادامه دارد و رسیدگی به سایر مطالبات در دستور کار است.

پرداخت دیرهنگام کرایه‌ها، دغدغه جدی رانندگان

وی افزود: در روزهای اخیر موضوعاتی مانند کمبود سوخت، حق بیمه رانندگان و تأخیر چندماهه در پرداخت کرایه‌ها، به دغدغه‌های جدی رانندگان تبدیل شده است. یکی از مهم‌ترین مطالبات، پرداخت به‌موقع کرایه بود که در همین هفته تصمیم مناسبی برای آن اتخاذ شد، همچنین برای توزیع عادلانه بار در استان‌ها نیز اقدامات جدیدی برنامه‌ریزی شده است. بسیاری از این مشکلات از گذشته باقی مانده است و برخی نیز در سال‌های اخیر شکل گرفته‌اند.

رانندگان به دنبال اعتراض گسترده نیستند

وی با تأکید بر این‌که رانندگان، انسان‌های بسیار مسئولیت‌پذیری هستند، گفت: بعید است کسی باور کند رانندگان کشور بخواهند مثلاً اعتراض گسترده‌ای راه بیندازند یا چرخ اقتصاد کشور را اذیت کنند یا به کالای اساسی آسیب بزنند.

برگزاری جلسات فشرده با نمایندگان اصناف در روزهای اخیر

وی اضافه کرد: اگرچه در روزهای اخیر اعتراضاتی مطرح شده است، اما مدیران سازمان راهداری تأکید دارند که جامعه حمل‌ونقل کشور نقش مهمی در چرخش اقتصاد و تأمین کالاهای اساسی دارند، در همین راستا، طی سه روز گذشته سه جلسه با حضور نمایندگان اصناف برگزار شده است که در آن‌ها مسائل مختلف بررسی و درباره حل آن‌ها توافق‌هایی صورت گرفته است. طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، قرار است طی یک ماه آینده این توافق‌ها عملیاتی و مشکلات گام‌به‌گام برطرف شود.

مشکلات ساختاری در نظام تخصیص سوخت کامیون‌ها

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره مسئله سوخت، یادآور شد: موضوع کمبود سوخت از چندین ماه پیش مرتباً در جلسات با تشکل‌های صنفی مطرح می‌شد و این نشان‌دهنده فراگیر بودن مشکل است. بر اساس مقررات فعلی، تخصیص سوخت به کامیون‌ها بر اساس پیمایش و جدولی است که حدود ۱۰ تا ۱۲ سال پیش تهیه شده است، این جدول هنوز به‌روز نشده است و رانندگان خواستار بازنگری آن هستند، زیرا اکنون سن و وضعیت ناوگان تغییر کرده است و مصرف سوخت واقعی متفاوت است.

فرسودگی ناوگان، عامل افزایش مصرف سوخت

اکبری به مثالی دراین‌باره اشاره کرد و گفت: به‌عنوان نمونه کامیونی که آن زمان ۵ساله بوده، اکنون ۲۰ساله است و طبیعتاً مصرف سوختش بیشتر شده است، همچنین برخی رانندگان در مسیرهای طولانی و ترافیک‌های سنگین مجبور به صرف سوخت بیشتر می‌شوند، اما سوخت اختصاص‌یافته کفاف نمی‌دهد و مجبورند از بازار آزاد و با قیمت بالاتر تأمین کنند.

ابهام در زمان اجرای طرح سه‌نرخی گازوئیل

وی راجع به طرح سه‌نرخی‌شدن گازوئیل، تأکید کرد: هنوز تاریخ اجرای این طرح مشخص نیست و مسئولان ارشد دولت نیز تصمیمی دراین‌باره نگرفته‌اند. ما تأکید داریم که به رانندگانی که سالم و منظم کار می‌کنند، سوخت کافی و به‌قیمت مصوب تعلق بگیرد.

بازنگری در سهمیه سوخت با همکاری شرکت نفت

وی تصریح کرد: در جلسه‌های اخیر با انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی توافق کردیم جدول و قواعد تخصیص سوخت را با شرکت نفت بازنگری و ضرایب آن را اصلاح کنیم تا سوخت بیشتری به رانندگان اختصاص یابد. تا زمانی که اطمینان حاصل نشود که سوخت کافی به‌نرخ مصوب به رانندگان سالم تعلق می‌گیرد، سه‌نرخی‌شدن اجرایی نخواهد شد.

افزایش شدید حق بیمه رانندگان؛ چالش جدی دیگر

وی همچنین درباره بیمه رانندگان اظهار کرد: بیمه موضوعی قدیمی است که سال‌هاست نیمه‌کاره مانده است و به‌کندی پیش می‌رود. رانندگان به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ گروه اول رانندگانی که مشمول یارانه بیمه دولت هستند و گروه دوم، ۲۰۰ هزار راننده جدیدی هستند که از سال ۹۷ وارد چرخه حمل‌ونقل شده‌‌اند و مشمول یارانه دولت نیستند.

بررسی راه‌حل‌های پیشنهادی برای بیمه رانندگان

وی توضیح داد: رانندگان مشمول یارانه در سطوح کاری مختلف از کامیون و تریلر گرفته تا اتوبوس، ون و سواری، پیش از این (اسفند ماه) حدود ۱.۶ میلیون تومان حق بیمه پرداخت می‌کردند که اکنون این مبلغ به حدود ۳.۳ میلیون تومان افزایش یافته است، همچنین رانندگانی که مشمول یارانه نیستند، قبلاً بین ۲.۲ تا ۲.۳ میلیون تومان پرداخت می‌کردند که این رقم اکنون به حدود ۴.۷ تا ۴.۸ میلیون تومان رسیده است.

امیدواری به ارائه پیشنهاد عملیاتی طی یک ماه آینده

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تأکید بر این‌که “برای این مشکل باید راه‌حلی پیدا کنیم.”، اضافه کرد: در همین راستا جلساتی با مسئولان سازمان تأمین اجتماعی برگزار کرده‌ایم. دولت نیز بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه آیین‌نامه‌ای تصویب کرده که با هدف جبران ناترازی‌های تأمین اجتماعی، بخشی از حق بیمه‌ها را کاهش داده است. چند پیشنهاد برای حل موضوع بیمه داریم که هنوز قابل اجرا نیست اما در کارگروه‌های مرتبط و کمیسیون عمران مجلس مطرح کرده‌ایم. قانونی تحت عنوان توسعه حمل‌ونقل عمومی در حال بررسی است که امیدواریم بتواند این موضوع را حل و منابع لازم را تأمین کند.

تقاضای تعویق اجرای آیین‌نامه جدید تأمین اجتماعی

در پاسخ به این سؤال که آیا زمان‌بندی مشخصی برای حل مشکل بیمه وجود دارد یا خیر، اکبری گفت: فکر می‌کنم ظرف یک ماه بتوانیم پیشنهادی عملیاتی برای دولت ارائه کنیم. در سازمان راهداری، تأمین اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه در حال برنامه‌ریزی هستیم تا پیشنهاد نهایی را به دولت برسانیم و امیدواریم دولت آن را تصویب کند. در صورت نیاز، قانون‌گذاری هم انجام خواهد شد. در این فاصله درخواست می‌کنیم اجرای آیین‌نامه فعلی تأمین اجتماعی که باعث افزایش زیاد هزینه بیمه‌شده را چند ماه به تعویق بیندازند تا فرصت داشته باشیم طرح جدید را به دولت ارائه کنیم و تصمیم بهتری گرفته شود.

پیشنهاد اصلاح ساختار بیمه مبتنی بر عملکرد راننده‌ها

وی درباره اصلاح نظام بیمه رانندگان نیز گفت: باید بیمه را‌ به سمتی ببریم که مبتنی بر عملکرد باشد؛ یعنی رانندگانی که بیشتر کار می‌کنند و مسافت بیشتری را در ماه طی می‌کنند، حق بیمه بیشتری پرداخت کنند و در آینده از مزایای بازنشستگی بهتری بهره‌مند شوند، در حال تهیه پیشنهادی بر این اساس هستیم.

توافق با تشکل‌های صنفی برای ۸ موضوع مهم

وی تأکید کرد: طی روزهای گذشته ۸ موضوع مهم را با تشکل‌های صنفی جمع‌بندی کرده‌ایم که حداکثر تا یک ماه در برنامه زمانی کوتاه‌مدت با رانندگان توافق خواهیم کرد. برخی از این موضوعات در اختیار ماست و برخی نیازمند اخذ مجوز است که باید پیگیری کنیم.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا