
نسل سوم نیسان قشقایی در راه بازار ایران!
مدلهای قدیمیتر نیسان قشقایی پیشتر در بازار خودرو ایران عرضه شدهاند. اکنون جدیدترین مدل این خودرو با سامانه هیبریدی نسل سوم از راه رسیده است. اما این شاسیبلند ژاپنی چه مشخصاتی دارد؟
به گزارش اقتصاد ایران، وقتی نیسان قشقایی برای نخستینبار معرفی شد، همه عاشقان نیسان بیسروصدا تحتتاثیر قرار گرفتند. تنها مسالهای که از جذابیت این خودرو کاسته بود، پیشرانه آن بود که در جدیدترین نسخه آن یعنی قشقایی e-Power مورد بازنگری جدی قرار گرفته است.
قوای محرکه هیبریدی این خودرو سامانهای نرم، واکنشپذیر، با تولید آلایندگی کمتر و مهمتر از همه با مصرف سوخت پایین است. ترکیب این پیشرانه در کنار بهبودهای جزیی دیگر، همان بسته پیشنهادی است که مصرفکنندگان خانوادگی به دنبال آن میگردند.
ظهور روحی جدید در کالبدی آشنا
این همان قشقایی جدید است. همانطور که از تصاویر پیداست، تغییر ظاهری چشمگیری در کار نیست، چراکه تغییرات اصلی زیر پوست این خودرو اتفاق افتاده است.

در قشقایی جدید قوای محرکه جدیدی نصب شده که بانگ تحسین تمام فعالان حوزه خودرو را به صدا در آورده است. فناوری هیبریدی e-Power نیسان که تاکنون بیش از یکچهارم میلیون دستگاه در اروپا فروش داشته و در مدلهای قشقایی و ایکس-تریل عرضه شده است.
آن طور که از اخبار پیداست، نسل سوم این تکنولوژی تمام مشکلات نسلهای پیشین را مرتفع کرده تا این خودرو تجربه دلچسبی را برای سرنشینان به ارمغان بیاورد. اما چه اصلاحاتی روی این پیشرانه انجام شده تا به کمال واقعی خود برسد؟
ژنراتور سهسیلندر توربو به کمک موتور الکتریکی نیسان قشقایی e-Power میآید
این خودرو مانند یک خودروی برقی است که به جای باتری، موتور بنزینی نقش تولید برق را بر عهده دارد. یکی از دلایل کاستیهای پیشین قشقایی، استفاده از موتور ۱.۵ لیتری قدیمی بود که در اصل برای ایفای نقش ژنراتور طراحی نشده بود، اما اینبار همان موتور سهسیلندر توربوشارژ بازطراحی اساسی شده است تا دقیقاً متناسب با نقش تازهاش عمل کند.

یکی از کلیدهای ارتقا کاهش تلاطم جریان هوا در ورودی سیلندر است. نیسان تکنیکی نوآورانه بهنام «cold-spraying» را برای پوششدهی نشیمنگاه سوپاپها به کار گرفته است. در این تکنیک، ذرات فلزی با سرعت مافوقصوت پاشیده میشوند و جایگزین روش سنتی پرسکردن میگردند. در نتیجه به لطف این اصلاحات، مسیر ترکیب هوا و سوخت هموارتر شده و احتراق کاملتر انجام میشود.
همچنین بازده حرارتی موتور به ۴۲ درصد رسیده است. رقمی که آن را در زمره کارآمدترین پیشرانههای بنزینی دنیا قرار میدهد. برای مقایسه، تویوتا برای پریوس ۱.۸ لیتری عدد ۴۱ درصد را اعلام کرده و BYD برای موتور ۱.۵ لیتری چهارسیلندر مدل Seal 6 DM-i خود به عدد ۴۳ درصد دست یافته است. این اعداد نشان میدهند که قشقایی جدید بهاندازهی صرفهجوترین خودروهای هیبریدی جهان، کممصرف است.
سیستم هیبریدی سبکتر و هوشمندتر نیسان قشقایی e-Power / مصرف سوختی کمتر از ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
ارتقاها تنها محدود به موتور احتراقی نیستند. بخش بزرگی از سیستم هیبریدی قشقایی اکنون با نسل تازهی نیسان لیف مشترک است. مجموعهای موسوم به «پنج در یک» قطعات را در واحدی فشرده جای داده و این چینش جدید علاوه بر کاهش لرزش، ۲۸ کیلوگرم هم از وزن خودرو کاسته است.
نتیجه این تغییرات باعث شده که بازده کلی سیستم هیبریدی ۱۵ درصد بهتر از قبل باشد. بر اساس ادعای نیسان، مصرف سوخت این خودرو طبق سیکل WLTP تا ۴.۵ لیتر در هر صد کیلومتر بیان شده است. میزان تولید کربن دیاکسید این سیستم نیز ۱۲ درصد کاهش یافته است.
از سوی دیگر، توان تولیدی پیشرانه قشقایی ۱۳ اسببخار افزایش یافته تا به عدد قابلقبول ۲۰۱ اسب بخار دست یابد. این امر سبب شده تا شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو به ۷.۶ ثانیه کاهش پیدا کند. گشتاور بیشینه اما بدون تغییر، ۳۳۰ نیوتنمتر باقی مانده است.
وقار قشقایی هیبریدی در سطح خودروهای برقی
تمرکز نیسان بر کاهش لرزش و بهینهسازی دور موتور باعث کاهش چشمگیر صدای پیشرانه شده است. میانگین نویز در شتابگیریهای ۵۰ تا ۷۵ مایل بر ساعت ۵.۶ دسیبل کمتر شده و موتور در اغلب محدودهی دورها آرامتر از همیشه کار میکند.
این اعداد فقط روی کاغذ نیستند، بلکه در رانندگی واقعی هم احساس میشوند. قشقایی هیبریدی حالا واکنشی نرم و یکپارچه دارد و با هر بار فشردن پدال گاز، پس از مکثی بسیار کوتاه، جریانی پیوسته از شتاب را منتقل میکند.
اما آنچه فوراً حس میشود، سکوت موتور است. تنها زمانی که باتری در توقف رو به اتمام میرود، صدای خفیف سهسیلندر به گوش میرسد. حتی در شتابگیری شدید، فقط زمزمهای در دوردست شنیده میشود و این مساله در مقایسه با هیبریدهای تویوتا یا چهارسیلندرهای خشن کیا اسپورتیج و هیوندای توسان، تفاوتی چشمگیر را به نمایش میگذارد. در نتیجه، نیسان قشقایی جدید بیش از آن که به خودروهای هیبریدی همرده خود شبیه باشد، بیشتر به یک خودروی تمامبرقی شبیه است.
بر اساس دادههای منتشر شده از autoexpress، مصرف سوخت واقعی خودرو نیز دلگرمکننده است. بر همین مبنا، در طول یک هفته تست خودرو شامل رانندگی شهری، جادهای و بزرگراهی، میزان مصرف سوخت به صورت میانگین حدود ۵۳ مایل بر گالن (کمتر از ۵.۴ لیتر در هر صد کیلومتر) ثبت شد. رقمی که هرچند اندکی بیشتر از ادعای رسمی نیسان است، اما برای این کلاس خودرو بسیار قابلتوجه است. نکتهی مثبت دیگر راجع به نیسان قشقایی جدید، افزایش فواصل سرویس خودرو به هر ۳۲ هزار کیلومتر پیمایش است.
جزئیات طراحی داخلی نیسان قشقایی e-Power
قشقایی همچنان برتریهای گذشتهاش را حفظ کرده است. سواری این خودرو راحتتر از رقبای دیگر است. همچنین فرمانپذیری دقیقتر از حد انتظار عمل میکند. کابین هرچند هیجانانگیزترین طراحی در این سگمنت را ندارد، اما از نظر ارگونومی مثالزدنی است. وجود کلیدهای فیزیکی بزرگ برای تهویه مطبوع یک امتیاز بزرگ است. سیستم اطلاعات و سرگرمی مبتنی بر گوگل که سال گذشته در فیسلیفت نیسان قشقایی معرفی شد، حالا با بهروزرسانیهای نرمافزاری جدید بهتر از همیشه عمل میکند.


قیمت نیسان قشقایی e-Power و مقایسه کلی با رقبا
مزیت رقابتی این بروزرسانیها این است که همهی این پیشرفتها بدون افزایش قیمت عرضه شدهاند. قیمت قشقایی e-Power از ۳۴/۸۶۰ پوند (حدود پنج میلیارد تومان) برای مدل پایه Acenta Premium آغاز میشود و تا ۴۳/۲۱۰ پوند (حدود ۶ میلیارد تومان) برای نسخهی پرچمدار Tekna+ ادامه دارد.
این اعداد تقریباً همسطح رقیب اصلی نیسان قشقایی یعنی کیا اسپورتیج هیبریدی هستند. البته اسپورتیج در نسخه پایه ۴۳۵ پوند ارزانتر و در نسخه فول ۵۱۵ پوند گرانتر از نیسان قشقایی جدید است. هرچند اسپورتیج کمی جادارتر است، اما اکنون نیسان قشقایی بهترین بسته هیبریدی این کلاس را در اختیار مصرفکنندگان میگذارد. تا به امروز چندین نسخه متفاوت از نیسان قشقایی در بازار خودروی ایران عرضه شده است. با این حال پیشبینی میشود اگر روند واردات خودرو به کشور ادامه پیدا کند، نسخه هیبریدی این کراساوور که آلایندگی کمتری تولید میکند، جایگزین مدلهای پیشین شود.
منبع: تجارت نیوز



