چرا نمی‌توانیم از چت‌بات‌ها دل بکنیم؟

کوین سیستروم، از بنیان‌گذاران اینستاگرام، در اظهارنظری جنجالی هشدار داد چت‌بات‌های هوش مصنوعی امروزی بیشتر موجب اعتیاد دیجیتال و افزایش مصنوعی تعامل کاربران می‌شوند که خطر کاهش کیفیت تعاملات آنلاین و بهره‌وری کاربران را در پی دارد.

به گزارش اقتصادایران، کوین سیستروم، بنیان‌گذار اینستاگرام، در مصاحبه‌ای با تک‌کرانچ هشدار داد که بسیاری از پلتفرم‌ها از هوش مصنوعی به‌عنوان ابزاری برای «آمارسازی تعامل» استفاده می‌کنند و نه حل مسائل واقعی کاربران، او تصریح کرد که ۷۵ درصد از چت‌بات‌های امروزی بر اساس معیارهایی همچون «زمان ماندگاری کاربر» و «تعداد پیام‌های مبادله‌شده» طراحی شده‌اند و در عمل در حل مشکلات کاربردی ناتوان‌اند، افزون بر این، داده‌های بازار نشان می‌دهد که میانگین استفاده روزانه از چت‌بات‌ها در شش ماه گذشته ۴۲ درصد افزایش پیدا کرده است، اما تنها بخش اندکی از کاربران (حدود یک‌سوم) این تعاملات را «بسیار مؤثر» ارزیابی می‌کنند.

سِستروم با اشاره به تجربه رشد اولیه اینستاگرام تأکید کرد که طراحی الگوریتم‌ها برای اولویت‌دادن به کمّیت تعامل، چه در شبکه‌های اجتماعی و چه در چت‌بات‌ها، در نهایت به افت کیفیت محتوا و کاهش رضایت کاربران می‌انجامد؛ او پیشنهاد کرد شرکت‌ها به‌جای معیارهای سنتی تعامل، از شاخص‌های جدیدی همچون «درصد حل موفق مسئله» و «رضایت کاربر پس از گفت‌وگو» برای ارزیابی عملکرد چت‌بات‌ها بهره ببرند تا هوش مصنوعی بتواند نقشی مؤثر در بهبود تجربه کاربری ایفا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا